Tänk er en solig dag i södra italien. Solen värmer upp huden, den vinröda bouganvillan dallrar i solen och de vita kalkade väggarna från husen nästan bländar dina ögon. Från restaurangen hörs orkestermusik och du blir nyfiken på vad som händer där inne. Du känner törst och vill upptäcka något nytt, spännande. Du är på väg att upptäcka Italien. Där har du grunden till hur det lilla parfymsudet Eau D’Italie Le Sirenusse i Positano tänkte när de startade sin parfymtillverkning som startade som ett familjeföretag med hotellverksamhet 1951.
Staden Positano söder om Neapel utmed Amalfikusten är känd för sina färgranna hus som nästan hänger utför bergväggen. Staden finns med på Unescos världsarvslista.
”Vi har haft en tydlig tanke om att fånga upp alla de färgerna som finns runt om i Positano. I husen, gränderna och miljön” förklarar Sebastian Alvare Murena som är i Sverige för att förbereda doftlanseringen på NK i Stockholm i mars månad.
”Vi smyglanserade redan förra året i liten skala men nu tar vi ett nytt steg in i parfymrummet på NK ” förklarar Sebastian Alvare Murena som har sin kompanjon och konstnärlig kraft Marina Sersale (dotter till Paolo Sersale). Det var hennes familj som i början på 50-talet startade ett hotellet Le Sirenuse i Positano. Hon började i liten skala med att tillverka tvål och schampo till familjehotellets rum, men dofterna blev mäkta populära och parfymtilverkningen var nästa steg i det lilla familjeföretaget.
Den första doften Eau DÍtalie blev en världssuccé när den släpptes 2006 som har en tydlig mineral/lerdoft i sig som går över i frankincence och tuberose.
”Vi fick så mycket förfrågningar på våra tvålar av hotellets gäster att vi började fundera på om vi inte skulle ta fram dofter också, på den vägen är det” berättar Marina Sersale vars kreatörer använder en framställningsteknik som heter headspace caption. En teknologi som utvecklades på 80-talet där man innesluter tingen (kan vara allt från blommor, till glas och unika material) man vill estrahera i en syrefri sfärisk miljö för att ta fram unika doftreferenser.
Parfymerna tillverkas i Italien av kända näsor och för att skapa parfymerna ger de parfymörerna fria händer utifrån en Storyboard som paret presenterar. Exempelvis var deras mest säljande doft Bois D’Ombre tänkt för en man men det visar sig att den är en storsäljare bland ryska kvinnor som bara älskar den, berättar Sebastian.
”Ibland har man en bild av en bärare innan man tillverkar dofterna som inte visar sig stämma. Det är det som är så fascinerande med dofter. Man kan aldrig förutse hur de ska tas emot” förklarar paret. ”Det ska bli spännande hur mottagandet blir i Sverige”
Varför väljer ni att lansera i Sverige? Vem ser ni framför er ska bära era dofter?
” I Sverige är ni väldigt medvetna och öppna för nya infuenser, ni verkar vara nyfikna på trender och modemedvetna. Vi ser framför oss en kvalitetsmedveten kund som gillar design och sofistikerade dofter”, avslutar Marina Sersale.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.