Startsida / Inlägg

Daisy Beautys trendspaning våren 2016

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Fokus på trender under Daisy Beautys skönhetskryssning våren 2016. K-beauty trenden är här för att stanna. Foto: AP
Fokus på trender under Daisy Beautys skönhetskryssning med Viking Line våren 2016. K-beauty trenden är här för att stanna. Foto: AP

Sitter på skönhetskonferens på Viking Lines trendiga designfartyg ”Grace”. Det är en härlig dag i glada skönhetsnördars lag. Tidningen Daisy Beauty har listat vilka trender vi ska hålla ögonen på 2016.  Ute är det ett sådant där isande rimfrostlandskap som är vackert att titta på men som kan ge kyla ända in i själen. Därför är det roligt att blicka framåt! Daisy Beautys chefredaktör, Kicki Norman listar följande trender 2016.

Trender 2016:

Teknik:

Tekniken har börjat integreras med hudvård. Mätinstrument som mäter hudens färgtoner så att vi kan få rätt foundation. Instrument som gör hudvårdsrutinerna lättare. Det burrar, pirrar och mäts till förbannelse just nu.

allt som har en strömsladd i baken är trendigt nu. Det ska mätas, burra och fixas.
Allt som har en strömsladd i baken är trendigt nu. Det ska mätas, burra och blixtra.

Naturligt, ekologiskt:

Oljor är poppis för de är inte utspädda. Det vill säga lätta att förstå. Filosofin om att huden är en levande organism som mår bättre av mindre gifter är i fokus. Viljan att inte skita ner för att bli vacker är också central i den här trenden.

Ingredienser:

Konsumenterna har börjat läsa INCI:listorna. Fler och fler börjar lära sig vad ingredienserna gör och om de är bra eller minde effektiva. Eller om de bara är utfyllnad i själva produkten…

Mer av allt:

Allt pill som kommer med. Beautysegmentet har ökat.  Pincetter, ögonbrynsformare,  nagelfix och borstar. Genom Youtubetutorials har vi fattat att det inte räcker med

K-beautytrenden:

Korea, Japan och Kina regerar just nu. Essenserna (kosmetisk ansiktsvatten) är en ny importerad företeelse för oss i västvärlden. Preessenser, preprimers, prova på bara.

MiN New York
MiN New York, är ett av mina absoluta favoritmärke när det kommer till nischparfymer. Doften Onsen är bäst! Nu är det mainstream att inte lukta som alla andra!

Nischparfymer:

Vi är individer och vill inte vara som alla andra”, säger Kicki Norman apropå den här nya trenden. Individuella dofter är viktiga. Kändisparfymerna är på väg ut. Vi vill vara unika i vårt doftavtryck. Någon som missat detta?

Trender inom makeup

Blå ögonmakeup:

Aqua, påfågel, fladderblad, isblått, arktiskt blått. Braka lös med allt blått du kan and you are in.

6 nyanser av blått
6 nyanser av blått från Make Up Studios skuggor ”Lumiére”. Kostar 265 kronor

Flätor:

Kan du inte fläta? Lär dig för bövelen. “Sovit-snyggt-flätor är det hetaste”, säger Kristina Norman. Tidens tecken är braid bars. Så glöm blow bars. Hallå.

Fransar i fokus 2016
Fransar i fokus 2016

Fokus på fransar:

Vi vänder ner blicken från ögonbrynen ett tag och hamnar på ögonfransar. Tokfransar. Ju galnare desto bättre. Förlängningar, fejk och mycket av allt. Go bananas med dina fransar.

Röda läppar är det som gäller. Bild från Reuters
Röda läppar är det som gäller. Bild från Reuters

Röda läppar:

100 nyanser av rött. Röda klarröda läppar är hett. Oil in stick är trendigt.

Lyster:

Lyster. Strobing, Hudspegel. Kärt barn har många namn.  Ganska svårapplicerad trend. ”Blir jävligt fint när det görs bra”, säger Kristina Norman på sin trendspaning under Daisybeautys skönhetskryssning våren 2016.

Som vanligt mycket folk på Daisy Beautys skönhetskonfa! Kicki Norman föreläser om trender 2016.
Som vanligt mycket folk på Daisy Beautys skönhetskonfa! Kicki Norman föreläser om trender 2016.

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel digital adventskalender ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB