Startsida / Inlägg

Hållbar konsumtion och livsstil hjärtefrågor för L’Oreal

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Maria Mossenberg på L'Oreal vurmar för hållbarhet. Det gillar vi
Maria Mossenberg på L’Oreal vurmar för hållbarhets- och mångfaldsfrågor. Det gillar vi.

Man tänker inte på det multinationella företaget L’Oreal som särkilt hållbart eller Lohasinriktat. Utan snarare som ett skönhetsbaserat Mackedonken. Men där har jag tagit fel minsann. Synd att företaget inte fått ut sitt hållbarhetsarbete bättre faktiskt. För där händer det grejjor.
När konsumtionen ökar måste fler ta sitt ansvar och bidra till att miljöpåverkan blir mindre, berättar Maria Mossenberg, kommunikationsansvarig på L’Oreal i Sverige.

Under sin dragning på Daisybeautys skönhetskonferens i Rom 2016 är Mossenbergs dragning den som jag kände mig mest upplyft av. Visst vill man vara fin, fiffa och köpa härliga produkter men inte fan vill man skita ner planeten mer än vad man redan gjort?

Fram till 2020 har L’Oreal tagit en policy om att reducera sitt footprint på jorden med 60 procent. Katjing. Hoppas att de lyckas.
100 procent av våra fabriker och anställda ska bidra till en gynnsam miljö, förbättra den miljömässiga profilen med exempelvis förnybara produkter. Stort fokus kommer vi bland annat att ha på hållbara förpackningar fram till 2020, förklarar Maria Mossenberg

Skärmavbild 2016-05-14 kl. 12.16.32

L’Oreal gjorde nyligen en stor revision på sina ingredienser och innehåll i produkter och de har en målsättning om att 46 procent av alla ingredienserna i deras totala produktion ska vara av naturligt ursprung.

2014 screenade vi 28 000 ingredienser för att se om det fanns några tveksamma ingredienser i våra produkter. 20 procent av våra produkter uppfyller 12 principer vi har satt upp med med allt från miljöpåverkan, etiska arbetsförhållande och biologisk mångfald. Upphettening är en annan av de principerna exempelvis, berättar Maria Mossenberg.

 

Fokuset i L’Oreals hållbarhetsarbete ligger på vattenförbrukning och nedbrytbarhetens tidsaxel. Produktlanseringar som ligger på 95 procents biologiskt nedbrytbart innehåll är på gång. Ett forskningcentra som L’Oreal investerat i är helt fokuserat på produkternas nedbrytning i den marina miljön. Schampo som sköljs ut med bara en liter vatten är under insegling.

Skärmavbild 2016-05-14 kl. 12.16.05

3,4 procent av deras 25,3 miljarder stora omsättning (2015), återinvesteras i hållbarhetsarbete. I Belgien  (Libramont) , tar in 122 ton kodgödsen (många Belgian bluekossor där…) dagligen och gör biogas av och till dags datum har L’Oreal 9 bioneutrala fabriker med 0 procents utsläpp. Listan kan göras lång, men ni hör ju själv. I pipelinen ligger även labbtester på 3-D framställd hud för att vara ett framkantsföretag i att undvika djurtester (hallå Kina).

Istället för att använda en enda stor leverantör satsar L’Oreal på mindre kvinnokoorporativ närmare bestämt 250 stycken. 100 procent av palmoljan är dessutom certifierad. Vi vill säkerställa 100 procent spåbarhet i exempelvis palmolja som är en av de mest använda inom skönhetsvärlden, förklarar Mossenberg.

Jag stoppar där.

Maria Mossenberg Foto: Agneta Elmegård
Maria Mossenberg Foto: Agneta Elmegård

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel digital adventskalender ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson , Jenny Åsell och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB