Herrmodetidningen King har under flera års tid utsett de mäktigaste personerna i modesverige. Personer som Acne-Jonny, Cheapmonday-Örjan och Johan Lindeberg har fått ta emot priset som modemaktfaktorn nummer ett i kungariket Sverige. Idag ser det annorlunda ut. Med en helt ny mediavärld är det andra krafter som påverkar vad vi har på oss och var trenderna sätts. DU själv är vinnaren. Och ikväll blir det stor fest på Cafe Opera för att fira – DIG!
Den fullständiga motiveringen till ettan på listan:
Året är 2013, och du är mäktigast i mode-Sverige. Med ditt Instagramkonto, dina Facebookbilder, ditt Twitteralias, din Tumblr, din Lookbook, din Vine, dina kamerafilter och framför allt din goda smak har du lagt riket för dina fötter. En gång lyssnade du på modeskaparna, i dag lyssnar de på dig. Du är den moderna tidens stylist, redaktör, fotograf, modell och inspirationskälla. Vi vill vara de första att torka en rörd tår ut ögonvrån och stolt trycka din hand med ett rungande grattis, skriver Magazine KING i ett pressmeddelande.
Tidigare vinnare
Johan Lindeberg, VD på BLK DNM och mäktigast i herrmode-Sverige 2012:
– Det kändes otroligt inspirerande att få så snabb respons på mitt nya projekt Blk Dnm i mitt hemland. Jag tror att Sverige börjar förstå hur jag tänker och varför jag alltid med passion har gått min egen väg och följt min intuition. Även om vår bas är i New York City så ser jag Sverige som vår hemmamarknad lika mycket som USA. Priset ger ökad uppmärksamhet för Blk Dnm och vi kan därmed nå ut med vår kultur snabbare. Mitt huvudsyfte med Blk Dnm är ju att skapa energi och inspirera.
Tidigare vinnare är Jonny Johansson, Acne (2007); Lena Patriksson Keller, Patriksson Communication och Whyred (2008); Örjan Andersson, Cheap Monday och Weekday (2009); Margareta van den Bosch, H&M (2010); Ninni Lindertz, Nike (2011) och Johan Lindeberg, BLK DNM (2012).
Syftet med King Magazines lista
Syftet med listan är synliggöra och stärka de som inspirerar, influerar och informerar inom det svenska herrmodet. Genom åren har allt från designers, bloggare och entreprenörer till kungligheter, politiker och idrottsmän placerat sig. Man behöver varken vara man eller jobba specifikt med mode för att placera sig på listan – här är det inflytande över den svenske mannens modevanor som räknas.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.