Efter drygt ett år med en rådande pandemi kan vi se tillbaka på ett konsumtionsmönster som kommer att nagelfaras in i minsta detalj i årtionden framåt. I tider av kris hamnar nämligen helt olika typer av lyxvaror i våra inköpskorgar. Dyra väskor och parfymer ersätts med något annat när ekonomin är skakig för att hålla tristessen borta. Varje kris har sitt index eller markörer som indikerar en trend. Det började med fenomenet The Lipstick Index i början på 2000-talet, myntat av Leonard Lauder (Esteé Lauders son) där han pekade på ”att i tider av kris går läppstiftsförsäljningen upp”. Ner i fickan slank ett läppstift av fint märke och vi glömde för en sekund att vi egentligen hade det ganska tråkigt.
2010 var det dags för The Nail Polish Index och den andra stora globala lågkonjunkturen. Då sköt försäljningen av nagellack i höjden och nagellackssalongerna världen runt såg sötebrödsdagar framför sig. ”Har man inte råd med en väska från Chanel eller Yves Saint Laurent, har man i alla fall råd med ett läppstift eller nagellack från samma tillverkare”. Liknande index har gjorts inom modeindustrin där kriser visat att ju mer välmående västvärlden varit ekonomiskt desto kortare har kjolarna blivit (The Hemline Theory) något man sett i modehistorien både 1929 och 1987. När värdsekonomierna brakade slog kjollängden i marken. Bokstavligt talat. Kortast var kjolarna under 60-talet då vi erövrade rymden och i början på 90-talet. Innan IT-bubblan sprack.
Vetenskap eller ej. I spåren av Covid 19 -pandemin har de flesta försäljningssiffrorna inom skönhetsbranschen tveklöst visat på en nedgång. Parfymbranschen har gått tillbaka eftersom den bygger på att köpare kan dofta på nya parfymerna samt det faktum att en stor del av parfymförsäljningen sker i tax-freebutiker på flygplatser. Makeupförsäljningen är också drabbad negativt, medan hygien – och hudvårdsförsäljningen klarat sig bättre. Det visar den globala undersökningen ”how Covid 19 is changing the word of beauty” gjord av McKinsey & Company. Rapporten visar att den globala skönhetsindustrin initialt blev satt i akut kris. Under pandemins första månader föll försäljningen av skönhetsprodukter i Kina med 80 procent, men har sakta börjat återhämta sig. I USA hade försäljningen av skönhetsprodukter minskat med 35 procent i april månad förra året. Rapporten visar att 60 procent av alla millenials (födda 1980 -1996) i USA föredrar att göra sina makeupinköp i fysiska butiker framför e-handelsbutiker, något som påverkar försäljningen av produkter som man vill känna på, testa och prova effekten av. Däremot visar rapporten att hudvårds- och hygienrelaterade produkter inte minskat i försäljning i samma omfattning.
När Frankrike stängde ner i mars förra året ökade försäljningen av lyxtvålar med 800 procent och man såg också en ökad försäljning av aromterapi och detoxprodukter, enligt en undersökning av NPD Research.
The Lipstick Index- går alltså inte att applicera på en kris utlöst av en pandemi. Speciellt inte då läppstiftet döljs av en mask… I japan föll läppstiftsförsäljning med 69.7 procent under pandemins första halvår och det i ett land där man redan har en tradition att bära munskydd.
I stället ser man nu en ökning av mascaraförsäljning globalt. Mitt under den brinnande pandemin rapporterade e-handelssajten Alibaba en 150 procentig ökning på sin försäljning av mascaror och ögonmakeuprelaterade produkter som framhäver ögonen, uppger CNN.
Välkommen mascara index.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.