
Systrarna Graaf har olika förhållningssätt till skönhetsrutiner, men de är de överens om en sak: de vill skapa ”hudvård som håller över tid. Inte bara en tillfällig hajp”, säger de i intervjun.
Från musikduo till medieprofiler – och nu: hudvård. Jag har följt systrarna Magdalena och Hannah Graaf sedan första gången jag gjorde modereportage med dem i Skottland, för Aftonbladet Söndag, i början på 2010 -talet. Och nu är det dags igen. Systrarna har tillsammans lanserat By Graaf, en ny hudvårdsserie med ett tiotal produkter som vuxit fram ur deras egna erfarenheter och – inte minst – deras olikheter.
Lanseringen ägde rum på hotell At Six i Stockholm, och det märktes snabbt att det här är ett projekt där båda haft fingrarna med i processen. Hannah med sin strukturerade och vetgiriga approach till hudvård, Magdalena med en mer pragmatisk och känslostyrd hållning.
”Jag har alltid varit intresserad av hudvård, men har inte haft några rutiner. Jag använde schampo i ansiktet för ett par år sedan”, säger Magdalena Graaf, med sitt omisskännliga skratt. Och i dag är storasyrran mer noggrann med både textur och återfuktning.

Lance Hedman Graaf sjöng på lanseringen av By Graaf så klart!
Hannah är den som drar åt det nitiska hållet. Hon beskriver sig själv som besatt av hudvård och lämnar sällan något steg ogjort. Rengöring, toner, serum, ögonkräm, dagkräm – allt ska på. Och helst med aktivt innehåll för att hon vill ha resultat. Hon lider också av perioral dermatit så hon är extra noggrann med vad hon applicerar på huden.
”De här produkterna har inte triggat i gång någonting i min hy, vilket betyder att jag kan använda dem utan problem och det tycker jag är ett bra betyg”, säger hon.
När de tog fram produkterna valde de därför att skapa varianter som speglar deras personliga preferenser – till exempel två olika typer av rengöring: en oljig balm och en löddrande gel.
”Det var viktigt för oss att det här inte bara blev ännu ett kändismärke med snygga förpackningar. Vi har varit delaktiga i utvecklingen från start”, säger Hannah och berättar att flera resor har gjorts till fabriken i Riga där produkterna tillverkas.

Magdalena Graaf och Hannah Graaf med sina söner som var med på lanseringseventet på At Six i Stockholm.
Innehållet har varit viktigt för systrarna och bland annat har flera av produkterna bygger på ekologiskt innehåll och nordisk havtornsolja. Till exempel är deras tonade solkräm SPF 30 berikad med havtorn och hyaluronsyra, vilket bidrar till att återfukta huden och ge lyster.
Produkterna är framtagna för att fungera för många – med ”aktiva men snälla ingredienser”, som de själv beskriver det. Inget avancerat för sakens skull. Allt testas på nära håll – bland annat på deras egna mamma.
”Hon får testa allt, hon är vår testkanin”, säger Magdalena och skrattar.

Designen Peter Englund hade gjort systrarnas klänningar för kvällen.