
REN Skincare hade länge kämpat med lönsamhet och nu är det officiellt att märket läggs ner.
Ett av mina favoritmärken, det brittiska hudvårdsmärket REN Clean Skincare, kommer att avvecklas. Unilever, som förvärvade REN 2015, meddelade den 1 maj 2025 att de planerar att stänga ner varumärket ”på grund av interna utmaningar och ogynnsamma marknadsförhållanden” som gjort det svårt att upprätthålla långsiktig framgång. Även om inget exakt datum har angetts, förväntas REN upphöra med sin verksamhet senast i slutet av tredje kvartalet 2025.
REN grundades år 2000 av Rob Calcraft och Anthony Buck och blev snabbt en pionjär inom “clean beauty”-rörelsen och enligt hörsägen var de inspirerade av det svenska ordet ren som netydel clean på engelska. När REN lanserades år 2000 var det långt innan “clean beauty” blev en trend. Märket tog ställning mot potentiellt skadliga ingredienser som parabener, sulfater, mineraloljor och syntetiska doftämnen – och gjorde det till sitt huvudbudskap. Det var radikalt på den tiden.
REN lyckades kombinera dermatologisk effektivitet med naturligt baserade ingredienser – ett koncept som då var ovanligt. Många hudvårdsmärken var antingen “naturliga” men ineffektiva, eller kliniska men fulla av syntetiska ämnen. REN positionerade sig mitt emellan.

Evercalm har varit min favorit från REN-skincare
REN var tidigt ute när det gäller hållbarhet:
-
Återvinningsbara och återanvända förpackningar (bland de första med PCR-plast).
-
“Zero waste”-initiativ i produktionen.
-
Engagemang för havs- och plastfria lösningar, bland annat partnerskap med Surfrider Foundation.
Varumärket fick en lojal kundbas med produkter som ”Ready Steady Glow Daily AHA Toner” och ”Evercalm”-serien som jag själv är ett stort fan av.
Trots en massa ansträngningar och ompositioneringar bland annat till den amerikanska marknaden beslutade Unilever att varumärket inte längre var hållbart. Unilever försökte sälja REN och systermärket Kate Somerville under 2024 men misslyckades, vilket tydligen ska ha bidragit till beslutet att avveckla verksamheten, enligt Reuters.
REN:s produkter kommer gradvis att försvinna från butikshyllorna så det kan vara en god idé att bunkra upp favoritprodukter innan de blir svåra att få tag på. Bara en headsup.

Rens heroprodukt: Redy steady glow Daly AHA tonic