Har ganska nyligen upptäckt och förälskat mig i det svensk/tyska parfymhuset Friedemodin (Nina Friede och Elisabeth Modin) som är baserat i London och deras härliga nischdofter. Envar av deras dofter har en egen karaktär utvecklad av den franske grassebaserade Francois Robert som även gjort Rose d Éte Les Parfumes för Rosin (den kom 1998 och jag har den på hedersplats i kylskåpet fortfarande). Min personliga favorit hos Friedemodins trilogi som kom förra året är Vertine, en grön, träig, myskig sak med rosor och mynta i botten. Mums. Varar länge.

Friedemodin släpper nytt. Feu follet (djävulsstrimma)

Friedemodin släpper nytt. Feu follet (djävulsflamma eller irrsken enligt gammal folktro)

Jag ser nu fram emot deras nya parfym Feu Follet som kommer i maj. Jag har försniffat på den och det är en råbarkad, läderklädd kryddig sak som känns mer sex än uni. Roger & Gallet kom 1931 med en parfym Feu Follet (djävulsflamma) i en skön art-decoflaska. 30-talet var stora rök-åldern inom parfymindustrin, så namnet är väl förankrat både i flacon och doftspråk.

Roger & Gallets Feu Follet från 30-talet. Förlagan?

Roger & Gallets Feu Follet från 30-talet. Förlagan?

Jag har fått en exklusiv intervju med Elisabeth Modin inför släppet av Feu Follet i maj.

Hur doftar Feu Follet? Varför blev det just de kombinationerna?

”Den kompletterar de tre dofterna i vår kollektion Jardin Mystique och representerar midnatt i skogen, den dansande elden, och ger doftmässigt intryck av rökelse, trä, läder och skog. Det är en doft med stark personlighet, helt underbar, och vi ser fram emot att lansera den.”

Hur gör ni när ni skapar en ny doft?

”En parfym är baserad på känslor, minnen och äventyr. Utmaningen är att berätta det i doft. Tillsammans med vår parfymör Francois Robert, beskriver vi i ord, bilder, känslor vad vi vill uppnå, och vi hittar sedan rätt uttryck i doften. Det tar oss lång tid att hitta exakt rätt komposition och vi kan gå igenom upp till tjugo iterationer av en doft innan den är fulländad. Det är nästan omöjligt att ha en strikt deadline för en ny lansering då vi vill ge den tid som behövs för skapandet.”

bildtext

Vilka vänder ni er till med era dofter?

”Intresset för nischparfymer växer, och våra kunder älskar att upptäcka nya dofter, de vill ha en mer personlig doft och är inte rädda för att experimentera. De söker sig bort från massmarknaden till något mer genuint. Vi får ofta e-post från kunder som har läst eller hört om oss och vill prova parfymerna för att de tycker det är roligt att vi som skapare finns bakom märket med en äkta passion”.

Hur kom ni på idén att starta ett parfymhus?

”Idén till Friedemodin uppstod på vårt lokala café i London för ca två år sedan. Jag och min partner Nina är vänner sedan många år i London, förenade av vår fascination och passion för doft. Vi ville erbjuda ett nytt koncept inom parfym, och inte bara ännu en doft på marknaden. Då föddes idén att skapa dofter som hör ihop inom en kollektion, och som fångar en historia tillsammans. Vi ville skapa parfymer som doftar unikt och underbart var för sig, men som även kan kombineras sinsemellan för ett unikt och personligt doftintryck.”

Vilka doftförebilder har ni?

”Då vi startade Friedemodin hade vi chansen att träffa Simon Brooke som äger parfym huset Grossmith. Han höll ett tal på Harrods om sitt företag som daterar tillbaka till den viktorianska tidens England. Parfymerna hade fallit i glömska men av en slump återupptäckte han formlerna och återstartade företaget. Han gav oss rådet att skapa något vi älskar och inte kompromissa. Hans engagemang och känsla var en inspiration för oss.”