En unik hållbarhetsstrategi har tagits fram av doft- och smakindustrin så att industrin blir mer ansvarstagande och att de inte ska ta mer än de behöver. Bland annat.

De två världsledande branschorganisationerna inom doft- och smak IOFI (International Organisation of the Flavor Industry) och IFRA (International Fragrance Association ), har tecknat en unik hållbarhetsstrategi utifrån FN:s 17 hållbarhetsmål (SDG), det rapporterar Cosmetics Design Europe .

IFRA – IOFI Sustainability Charter  har som mål att minska exploatering och bevara mångfalden på sikt. Arbetet med ramverket har tagit fyra år att arbeta fram och utgår från en livscykelstrategi som fokuserar på fem områden:

  1. Ansvarsfulla inköp genom alla produktionsled
  2. Minskad miljöpåverkan och hänsynstagande till miljöförändringar
  3. Anställdas rättigheter ska tas om hand
  4. Produktsäkerhet ska stå i fokus
  5. Transparens – öppenhet gentemot producenter och konsumenter

 

Oman är en av världens största producenter av frankincense som är en kåda som bildas på träd och som används i parfymer . Oförsiktigt skördande av kådan kan döda trädet. Foto: Agneta Elmegård

Vad detta kommer att innebära i praktiken återstår att se, men man kan hoppas att råvarutillgångar och brukare i utsatta länder får ett bättre skydd. Madagaskar exempelvis har länge haft en osund vaniljproduktion som gjort att odlingar brett ut sig till nackdel för regnskogen och de vilda djuren som lever där. Oftast är det små aktörer och ursprungsbefolkning som far illa och utnyttjas eftersom de är först att hantera råvaran.

”Överenskommelsen skapar en ram och höjer ribban för alla inblandade i branschen.Våra medlemmar arbetar redan med hållbarhet, men det som saknats är ett bindande ramverk på industrinivå.”, säger Martina Bianchini, IFRA-ordförande, till Food Navigator.

Vaniljplantage på Seychellerna. Foto: Agneta Elmegård

Fler än hundra smak- och doftföretag har skrivit under avtalet utvecklad av IFRA och IOFI och fler lär följa.

”Smak- och doftindustrin är förankrade i naturen  och därför är en hållbar resursanvändning central i allt vi gör. Den här gemensamma hållbarhetsstrategin är ett uttryck för vårt kollektiva syfte att agera ansvarsfullt och att använda vårt inflytande i hela värdekedjan, med leverantörer, i våra egna branscher och med kunder och användare i fokus för att få i stånd en positiv förändring. ”, skriver Jean Mane, ordförande för IOFI i en kommentar på deras hemsida.

Lågskalig odling på egen mark i Frankrike hos Yves Rocher.

Tyska parfymproducenten Symrise  berättar i ett webinarium att de har 515 doftessenser skapade av förnybara 70 procent ska vara av förnybara råvaror.

Sedan 2004 har Symrise arbetat med vaniljodlare i byar på Madagaskar där har de byggt en ekologisk fabrik och de samarbetar de med 39 byar och 10 000 odlare. Inom ramet för programmet har de även startat skolor och utbildning för barnen i byarna.

Vi tror att öppenhet och transparens inom ingrediensteknologin. 82 procent av alla konsumenter tittar på innehållsförteckningen innan de köper en produkt. Genom öppenhet kan vi få konsumenternas förtroende. Programmet Vanilla for change var ett bra exempel där konsumenterna kunde komma i direkt kontakt med den lokala producenten på Madagaskar”. Dr Benoit Join är ingrediensansvarig på Symrise i ett webinarium

Symrise arbetar sedan 2014 med hållbarhetsprogrammet Act For Good,