Det svenska innovativa hudvårdsmärket Reserol, som bygger på antioxidanten resveratrol i en unik ”Functional film technology”, är uppköpt av Lyko. Foto: Agneta Elmegård

Lyko köper det svenska hudvårdsmärket Reserol startat av Nutrinovate och grundarna Mikael Lindblad och Magnus Nilsson-Vall. Skönhetsredaktörerna var en av de första som skrev om Reserol 2016 (och 2017 fick de en Beauty Oscar av oss). Reserol blev snabbt omtalat tack vare sin innovativa alg-film som löses upp i munhålan, fylld av antioxidanten resveratrol.

Detta är vårt första förvärv inom kosttillskott och vi ser stort intresse
för denna typ av produkter, som vi har stora möjligheter att skala upp
via vårt ekosystem med digital närvaro och fysiska butiker.” säger
Rickard Lyko, VD Lyko om förvärvet.

Medgrundaren av Reserol, Mikael Lindblad är nöjd med uppgörelsen som för Nutrinovates del innebär att de fortsättningsvis innehar patentet och kommer att säkra tillverkningen åt Lyko i fabriken i Arninge, norr om Stockholm.

Micke Lindblad är en av medgrundarna till kosttillskottet Reserol. Här står han med ”det vita guldet”. ”Dyrare än guld”, har han berättat i en tidigare intervju.

”För oss är detta det bästa som kunde hända att en sådan stor aktör som Lyko säkrar framtiden för Reserol och att vi i vårt bolag kan koncentrera oss på att utveckla fler innovativa lösningar inom hälsa och skönhet. Reserol är vår bebis och vi har haft en fantastisk resa, men vi lämnar nu över med varm hand över till Lyko.”, säger Mikael Lindblad och Magnus Nilsson Vall.

Den unika teknologin med algfilm täckt av resveratrol, sprunget ur biohackingfilosofin, har fått stor uppmärksamhet internationellt och duon har vunnit flera priser och utnämningar för sin innovation. Den aktiva substansen transporteras ut i kroppen via en innovativ film baserad på en brunalg från Norge. Filmen placeras på munslemhinnan och distribuerar ämnet direkt ut i blodbanan utan att passera magslemhinnan. Innovationen kallas för Functional Film Technology. Den teknologin tänker duon, som har rötter i läkemedelsindustrin, fortsätta att utveckla under eget paraply.

”Vi har flera internationella aktörer som är intresserade av teknologin men med andra substanser. Så vi kommer nu att koncentrera oss på att fortsätta att renodla tekniken inom ramen för Nutrinovate.”, säger Mikael Lindblad.

2021 kom en bredare hudvårdsserie som bygger på probiotika. Nu är framgångssagan i Lykos händer.