Minimalistiska svenska märket Asket, som har gjort sig kända för sin uttalade hållbarhetsfilosofi och transparens, öppnar nu sin första butik i Stockholm.
Att starta ett klädmärke med respekt för råvaruproduktionen, fritt från kollektionshysterier och med schyssta arbetsvillkor för producenterna var en önskan som handelsstudenterna Jakob Dworsky och August Bard Bringéus hade gemensamt när de började forma nätbaserade handelsplatsen Asket.
”Det fanns en grundidé om konceptet ganska tidigt, redan 2009, men det tog längre tid än vi anade att hitta rätt producenter som uppfyllde våra krav. Vi ville ha 100 procent transparens i vår produktion och kunna visa ända ner på skördenivån av var bomullen kommer ifrån. Så det har blivit många resor och möten”, berättar August och Jakob på öppningspremiären i Askets lokaler inför en skara utvalda journalister.
Färre men bättre plagg som håller länge är en av Askets filosofi som haft en trogen köpskara på nätet bland manliga kvalitétsmedvetna kunder. 2015 öppnade de Asket sin första Pop-upbtik och det gav mersmak. Och om tre månader är det dags för även en damkollektion, med bland annat ulltröjor gjorda av återvunnen ull från ett spinneri i Italien.
”Vi behöver två pelare att stå på och en permanent butik innebär att fler kan hitta oss och upptäcka vårt koncept. Vi ska bara ha en kollektion framöver men i gengäld har vi många olika variationer på längder i plaggen. När man får chans att prova fram rätt storlekar innebär det på sikt att man köper färre plagg och inte behöver lägga tid på kompromissköp”, resonerar August Bard Bringéus.
Askets grundare beskriver sig själva som en drömkund för en syfabrik eftersom de inte låter sy upp flera kollektioner per år utan håller sig till en enda baskollektion
”Vi är transparenta med allt vi gör och vad som ingår. Vi vill bara arbeta med rena material. När våra leverantörer förstår vårt koncept blir de väldigt intresserade och vill vara med på resan. Antitesen är fast Fashion”, förklarar Jakob Dworsky.
Askets plagg håller upp till 350 användningar och idag använde man i genomsnitt en T-shirt bara 30 gånger.
”Det handlar om utbildning av konsumenterna. En t- shirt som kostar två luncher måste man inse att det sannolikt är någon annan som får betala priset för. ”, anser duon.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.