Svenska Skintology lanserar serum

Nya serum från Skintology ska boosta masken ännu mer för bättre hudhälsa. Priserna för de nya serumen ligger på 549-599 kr.

Svenska företaget Skintology har gjort en rivstart med sina biocelullosamasker gjorda av fermenterad kokos och nu släpper företaget två tillhörande serum som ska appliceras under maskerna (men man kan även använda serumen separat).
Maskerna har en unik vidhäftningsförmåga och den asiatiska producenten som gör Skintologys arkmasker har patent på just den här extremt vidhäftande tekniken.
”Arken blir som en andra hud och huden blir extra fuktmättad av den här tekniken, att sedan applicera ett serum under masken gör att huden tar upp hyaluronsyran lättare”, förklarar, Lill Andersen, Cosmetic scientist, utbildad i London.

Cellulosamasken lägger sig som en sdra hud

En av maskerna innehåller aha- och bha-syra och den ska man bara använda en- 2 gånger i veckan eftersom den kan bli för aktiv för huden annars.. (just den är min favorit och jag har inte upplevt några reaktioner av den masken).
Men nu är det alltså dags för serum som ska boosta fukten i huden extra mycket.
Serumet innehåller ämnet dimetylacidsorbid som ökar penetrationen ner i huden och niacinamid som är antiinflammatoriskt, samt lakrisros. Hyaluronsyran är lågmolekylär  penetrerar lätt in i huden extra fort tack vare trycket från cellolosamasken”, förklarar Lill Andersen på ett pressmöte.
Skintology startades förra året av duon Maria Lund och Lill Andersen som båda spår att fermenterade produkter är nästa stora grej i kölvattnet av probiotikan som trendar.
Probiotika är lite svår att hantera eftersom  konserveringen kan ta död på även de goda bakterierna men fermenterade produkter är nog nästa stora grej”, tror Lill Andersen.

Den bästa peelingen kommer från skafferiet

Peelingar med mikroplaster är lyckligtvis utfasade och då har producenterna fått ta till andra skrubbande substanser. salt, socker och kaffe

Det finns mycket att glädjas åt inom skönhetsbranschen. En sak är att mikroplasterna i peelingar är borta! Salt, socker och kaffe är trendiga ingredienser i peelingar just nu. Enzymer är andra substanser som ökar i peelingar. Här är våra favoriter just nu.

Oliva sockerskrubb, med ekologiskt råsocker som peelar skonsamt, doftar underbart och är veganskt framställd. Prisvärd dessutom. 79 kr/200 ml på Apotea.

Brittiska Elemis har också släppt en ny peeling inför sommarenElemis Sea Lavender & Samphire Salt Scrub heter den och även den här doftar väldigt gott. Innehåller strandlilja, salter och lavendel. Dyrast i gänget men en kär vän i hemmaspat. HUdoteket har den för 545 kr/200 ml.

Biso Coco är ett svenskt märke baserat i Holland. De bygger sina produkter på kallpressad kokosolja och kaffeskrubben Biso Coco coffee scrub är inget undantag. Just kaffesump är en utmärkt biprodukt som kan göra nytta flera gånger i sin livscykel. Det gillar vi! 99 kr /100 g hos Nelly.

Entreprenörerna Joakim Lindström, Emilie Loman och Pelle Backlund har utvecklat Coffeemagic,, peeling av kaffesump från Clarion Sign och lanserade produkten på årets upplaga av Stockholm Beauty Week.. Foto: Skönhetsredaktörerna.

En fjärde skitbra grej har entreprenörerna Joakim Lindström, Emilie Loman och Pelle Backlund gjort som tagit fram Coffeemagic, gjord på kaffesump från Clarion Sign i Stockholm.Tillverkning och produktion av peelingen sköter trion helt själva, allt från insamling av kaffesump från Clarion Hotel till design och ettiketthantering.

Coffeemagic finns att köpa påcClarion Hotel Stockholm och Elements Spa.

Mer sånt!

Lockarna kom tillbaka med Defy Damage från Joico

Ny stärkande serie från Joico Defy Damage

Joico Defy Damage, är en ny skyddande och uppbyggande behandling med aminosyran arginin. Defy Damage passar dig som har slitet och strukturskadat hår. Den innehåller ett unikt quadraminkomplex som är ett behandlingsstsysten med flera komponenter. Den starkaste av aminosyrorna får du på salong, sedan finns det ett gäng hemmaprodukter som du kan underhålla effekten i håret med.

Aminosyran arginin sätter sprutt på håret

Daniela Engström, creative colour director för Tendenz och Joico Sweden berättar att hon har märkt stor skillnad på personer som använt produkterna mellan gångerna de kommer till henne.
”Det är en helt annan kvalité på håret och hårstråna tål mer om jag ska färga håret exempelvis, säger hon.
Jag har tidigare testat Age Defy-serien från Joico och är stormförtjust i de produkterna, men jag måste säga att de här aminosyrorna i Joico Defy Damage var ett lyft för mitt hår!
Lockarna kom tillbaka! Tjohoo.

Akademiklinikens sommarlaunch

När Sara Lidback från Akademikliniken talar, då lyssnar man.

Akademikliniken höll en välbesökt presslunch uppe på taket på Clarion Sign och passade på att presentera fyra nya produkter som är på väg ut. Bland annat en kroppspeeeling med tre olika storlekar på de peelande kornen.

”Den är mild och den peelar med enzymer och fermenterade granatäpplen. Så den funkar att gå ut i solen med efteråt”, berättar Sarah Lidback, produktutvecklare på Akademikliniken.

Ny handkräm från Akademikliniken

Handkrämen är utformad med tanke på de som ofta spritar händerna. Squalane från oliver, avokadoolja och sheasmör samt bakuchiol, c-vitamin, probiotika och mjölksyra som ljusar upp och tillför fukt. 50 ml 195 kr kommer den att kosta.

Akademikliniken släpper också en fuktkräm med olika typer av hyaluronsyror för bästa effekt.

”Olika typer av hyaluronsyra har självklart helt olika egenskaper. Det är storleken på molekylen som avgör. Den korslänkade kan bära avsevärt mycket mer fukt. Som i ett nät. Den högmolekulära håller fukten på hudytan upp till fem gånger längre än andra ämnen. Fukten är avgörande för att huden ska kunna förnya sig själv, det kan den bara göra om det är en gynnsam miljö på huden”, förklarar Sara Lidback.

Pure soothing balm har prebiotika i formuleringen.
Man får inte släppa något med levande probiotika enligt Läkemedelsverket så vår kräm innehåller prebiotika . Det är bra att ha fokus på hudens  mikrobiom eftersom det är den som bestämmer hur huden mår”.

I pipelinen ligger även en acneprodukt (soothing moist) som bygger på att svälta ut de bakterierna som orsakar acne och den hjälper hud som är känslig och reaktiv. Den innehåller fosforlipider och korslänkade hyaluronsyror. Produkten kommer i höst.

 

 

Prada skippar päls 2020

Prada följer efter de flesta prestigefulla modehusen i världen och slutar tillverka kläder i pälsmaterial. Företaget har redan experimenterat med alternativ till päls. Som här ur förra säsongens visning.

Det italienska prestigedesignmärket Prada följer i Burberrys, Chanels, Armanis och Jean Paul Gaultiers fotspår. De slutar sälja klädesplagg och väskor gjorda av päls. Det meddelar chefsdesignern Miuccia Prada, vilket BBC var först att meddela.

Förbudet mot att använda päls i sina varor börjar gälla från 2020 och innefattar även syskonmärkena Miu Miu, Church’s och Car Shoe. Varor redan framställda av päls får säljas fram till årsskiftet.

”Fokuseringen på nya innovativa material kommer att frigöra kraft att spränga gränser i nya och kreativa designer och vi kommer på så sätt att möta den ökade efterfrågan av etiska produkter.”, säger Miuccia Prada till BBC.

London Fashion Week förbjöd designers att visa pälskollektioner förra året och Norge har beslutat ett nationellt förbud för djurfarmar i syfte att sluta förse modeindustrin med päls.

Prada säger arriverderci till päls. Versace och Chanel har redan tagit samma beslut gällande sina kollektioner

Estée Lauder deltar i global kampanj mot djurtester

Estée Lauder stödjer antidjurförsökskampanjen #BeCrueltyFree. Inga djur ska behöva lida för att man trånar efter lyxmakeup.

Den amerikanska hudvårds- och makeup-jätten Estée Lauder Companies (ELC) har stuckit upp fingret i luften och känt vartåt vindarna blåser… (antar att den starka vegantrenden har gjort sitt…) och bestämt sig för att ansluta företaget till den globala kampanjen #BeCrueltyFree som initierats av The Humane Society International (obs varning för starka bilder om du klickar in här). Kosmetikjätten ELC har 23 olika märken i sin portfölj bland andra, La Mer, Tom Ford, Bobbi Brown, Aveda och MAC.

Många av de här märkena finns i Kina där man utför tester på utländska makeupmärken så vi hoppas att #BeCrueltyFree kampanjen bedrivs på plats även i det stora landet i öster… om inte minst i försök att förändra.

Jag besökte Bobbi Browns högkvarter på Manhattan för några år sedan för intervjuer. Foto: Skönhetsredaktörerna.se

 

 

 

Kylie Minogue släpper makeup-linje efter fajt med Kylie Jenner

Foto från Kylie Minogues eget instagramkonto: @kylieminogue

Kylie Minogue är inte först ut, men definitivt inte sist på bollen bland kändisar som släpper ett eget sminkmärke. Zalma Hayek, Kim Kardashian, Ciera Payton, Rihanna, Kylie Jenner… listan kan göras lång med kändisar som gör sin egen makeup.

Enligt Cosmetic Business var det lite debackel mellan Kylie Jenners team och Kylie Minogues management om just namnet ”Kylie” i samband med makeupsläppet som var planerat för sångerskan, redan 2016. Kylie Minogues jurister hävdade i stämningssvaret att den 51-åriga sångerskan ”redan tidigt under sin karriär gått under namnet ”Kylie” och gjort sig känd under just det artistnamnet”. Och nu har Jenners jurister fått backa och tvisten verkar vara löst.

Även Bianca Ingrosso med Caia har blivit anklagad för att kopiera Kylie Jenners makeup men av andra orsaker, att det var för likt Kylies smink. Bianca sålde 16 000 mascaror på två timmar och har sålt smink för 20 miljoner kronor enligt Breakir.

Kylie Minogue makeup innehåller färgstarka produkter som lip oil, lip gloss, glitter, rouge och tre ögonskuggor. Produkterna är namngivna efter några av Kylie Minogues största hits såsom Magnetic Electric, Wow, Golden och Raining Glitter.

Bild från Kylie.com

 

Karl Lagerfeld släpper makeup med L’Oreal

Karl Lagerfeld och L’Oreal samarbetar med en ny makeup som släpps i höst.

 

Det kom precis en pressrelease till redaktionen med nyheten om att Karl Lagerfeld och L’Oreal släpper en makeuplinje tillsammans i höst. Om modeoraklet hann delta i förberedelserna med att ta fram looken framgår inte i pressmeddelandet. Karl Lagerfeld, som dog i februari i år vid en ålder av 85 år, var känd för sina stilrena designer för modehuset Chanel, minimalt med färg och hans svarta läderhandskar fanns ofta med som detalj när modellerna gick ut på catwalken. Jag förväntar mig en ren, svartvit makeuplinje med accentfärger i beige, grått, mörkblått och kritvitt.

”Omfamna det som är, uppfinn framtiden”, var Karls device. Den 20 september 2019 får vi se resultatet av samarbetet mellan de två franska giganterna.

Naomi Campbell i Chanel. Bild från Storm

Hair Lust – lustfyllt ekomärke från Danmark

Hair Lust schampo och gummies innehåller nordiska örter och inga sulfater. Schampot appliceras med kramteknik i två omgångar.I juli kommer deras silverschampo ut på marknaden. Produkterna är veganska.

Danska Hair Lust är ett ganska nystartat hårmärke från grannlandet  som på kort tid har tagit Danmark med storm. Hair Lust och är sprunget ur hälsokostvärlden och företagets mission är att förebygga ”bad hair day” på ett naturligt sätt.

Företaget beskriver sig som transparent och på hemsidan har de ingående information om de 300 ingredienserna som de använder.

Min partner Sofie Tideman och jag har båda en bakgrund i hälsokostbranschen och vi tyckte att alla hårstärkande tillskott och schampon på marknaden är riktade till män och det ville vi ändra på och vi ville en approach till håravfall som var mer lustfyllt än skamfyllt”, berättar Rasmus Serup, medgrundare till Hair Lust.

Rasmus Serup och Sofie Tideman delar kärlek, jobb och lusten till hår.

Produkterna är ekologiskt framställda och utvecklade i Jylland. Hair growth formula gummiesarna är fyllda med biotin, b-vitaminer och horstailsextrakt (som egentligen en alg), allt för att gynna en sund hårtillväxt.

Vi gör all forskning och framtagning av produkterna i vårt labb i Jylland. Gummiesarna tillverkar vi i Tyskland. efter tre år i London blev jag inspirerad av tuggisar som är väldigt populärt i England”, berättar Sofie Tideman som hoppas att succén med produkterna blir lika stora i Sverige. I Danmark säljer de 10 000 schampo i månaden och Hair Lust finns på 500 ställen i Skandinavien.

Pressfrukosten hölls på Hallwyska Palatset i Stockholm. Foto: Hair Lust

 

Svenske Olivier Royére om succén bakom EX Nihilo


Ex Nihilo är ett franskt nischparfymmärke i lyxsegmentet som nu lanserats på Nordiska Kompaniet i Stockholm

Ex Nihilo betyder ”ur ingenting” på latin och är namnet på ett parfymmärke som startade för fem år sedan av trion Olivier Royére, Benoit Verdier och Sylvie Loday, tidigare utvecklare på NASA. Ur ingenting, kan man närmast beskriva det lilla nischade parfymmärkets framfart i världen, sedan starten.

Märket beskrivs av grundarna som avantgardistiskt även om avantgardism i min värld ser helt annorlunda ut än de här lyxiga displayerna och vad märket andas. Ex Nihilo  har använt sig av 17 parfymörer både i New York och i Paris. Parfymörer som har omsatt trions idéer till dofter.
Fram till idag har trion, varav svensken Olivier Royére, skapat 21 dofter varav tre är exklusiva doftoljor. Parfymerna vinner ständigt priser och Cuir celeste har blivit nominerad av Fif 2019 till att bli årets doft. Ex Nihilo har gjort samarbete med bland andra Peugeot Harrods och Reine Paradis. Jag fick en pratstund (på svenska!) med Olivier Royére om Ex Nihilo som precis lanserats i Sverige på NK.

Olivier Royére har rötter i Sverige och var i Stockholm för att presentera Ex Nihilo.

Ex Nihilo betyder ”ur intet” på latin. Var det en tillfällighet att ni lanserade i Sverige?
Jag har en stor passion för Sverige. Det känns som att komma hem. All min familj jag har kvar finns här. Det har varit en dröm att få komma hit med varumärket. När möjligheten kom upp att lansera på Nordiska Kompaniet, sa vi ja”

Din mamma är svenska och din pappa är fransman. Kan man ana dina svenska rötter i parfymerna?
”Ja, definitivt, Bois de Hiver doftar skog och är uppbyggd kring minnen från min barndom när jag gick skogspromenader tillsammans med min mormor. Även i designen av flaskorna kan man ana mitt svenska arv. Jag älskar nordiska möbler och parfymerna speglar definitivt min barndom i Sverige. Just nu jobbar vi också på ett svenskt samarbete som jag inte kan avslöja ännu”.

Hur arbetar ert lyxigt parfymhus med hållbarhet?
”Min mamma frågar mig samma sak. Vi arbetar på det. Hur får man ett parfymmärke hållbart utan att kompromissa den lyxiga känslan? Det är en utmaning. Men inom två år vill vi kunna erbjuda en helt hållbar produkt”.

Hur hittar man sin favoritparfym?
”Det beror på ditt humör, vädret och på många omständigheter. Testa inte en doft om du är på dåligt humör. Du bör ge en doft minst 24 timmar innan du bestämmer dig. Gå på basnoten som utvecklas sist på huden. Det är den som är viktigast och som ligger kvar längst tid på huden. Dofter är väldigt personligt det är något mellan dig och doften”.

Vilken typ av person, ser ni framför er, kommer att gilla era dofter?
”Det är inte så lätt att sia om. Jag trodde att skandinaver över lag gillade lätta citrusdofter, men ni har blivit multikulturella på senare tid så jag tror att Amber sky kommer att gå bra, eller Lust in paradis som båda är lite tyngre dofter. Skandinaverna har överraskat mig”.

Flera kändisar bär era parfymer. Kan du nämna några?
”Drake bär Amber sky och Hailey Baldwin bär Narcotic flower. Det har vi fått reda på genom att läsa modemagasin. Vi har inte betalda samarbete med några kändisar eller infuencers eftersom vi är så små. De bara råkar gilla våra parfymer och tipsar om dem”.

Priserna på parfymerna ligger på 2 500 kr/100 ml och 50 ml 1 730 kr Edp.

Sida 57 av 249

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén